تبلیغات
سكوت بی انتها تهیه كننده وبلاگ: محمد اكبری - ای می گذرد
دوشنبه 17 مرداد 1390

ای می گذرد

   نوشته شده توسط: محمد اكبری    

اگر یک جمله یا عبارت را بدون توجه به مفهوم آن چندین بار با صدای بلند تکرار کنیم چه می شود؟
جواب: مفهوم آن جمله تغییر می کند یا به عبارت دقیق تر درک ما نسبت به آن جمله تغییر می کند. یکی از عباراتی که بدون آگاهی از معنی آن، دهان به دهان در جامعه مستعمل می شود «ای می گذرد» است.
به نظر می رسد این عبارت مفهوم بسیار ساده ای دارد. شاید چنین باشد ولی آنچه مهم است کاربرد این عبارت در موقعیتهای روانی متفاوت است که آن را از سادگی و حتی سلامت خارج می سازد. آیا با خود فکر می کنید که وقتی به این حس برسید که «ای می گذرد»، مفهومش این است که با شرایط کنار آمده و خود را بازیافته اید؟
گاهی توقف ،بهتر و سالم تر از بیهوده رفتن است، گاهی نگذشتن، بهتر است از بالاخره یک جوری گذشتن!
با دقت به این سؤال پاسخ دهید: روزگار چگونه می گذرد؟
شما فکر می کنید چند نوع پاسخ رایج وجود دارد؟
۱) ای بابا چه گذشتنی،
۲) بد نیست می گذرانیم،
۳) ای می گذرد،
۴) خوب، خوبست،
۵) خیلی بد، دیگر بریده ام و….
بقیه پاسخها چیزی در بین همین چند نوع است. از میان پاسخهای نمونه، فقط پاسخ شماره ۳ بیان وضعیت روحی منفعل و بلاتکلیفی را القا می کند، تعجب نکنید حتی پاسخی که می گوید بد می گذرد یا چه گذشتنی، حداقل به بیان شخصی واضح و صریحی رسیده است که زودتر از یک وضعیت مبهم می تواند به فعالیت، خلاقیت و در نتیجه گشایش برسد.
«ای می گذرد» بطور ضمنی بیانگر یک توقف است، چیزی در درون فرد گوینده متوقف شده است. این توقف را جدی بگیرید. این توقف می تواند گلوگاه روندی سالم و فعال قرار بگیرد و یا می تواند پیچ نرم فریب دهنده ای باشد به سمت انفعال و کاهلی درونی.مراقب باشید گذشتن و عبور را به جای توقف و رکود به کار نبرید، مراقب باشید جریان جبری امور را به حساب فعالیت خود نگذارید!
۱) ای می گذرد حاکی از حالت سرزندگی و تسلط بر شرایط نیست. توجه داشته باشید که احساس تسلط بر مشکلات، نتیجه مدار کاملی از جریان فعالیت درونی و برونی است. احساس تسلط، یک اتفاق یا تصادف یا به تعبیر غلط، یک شانس نیست. مدار کامل فعالیت درونی و بیرونی، نتیجه را، از ابتدای راه به ما نشان نمی دهد، این جریان، مستلزم مداومت و طی مراحل منطقی و حقیقی است. تا زمانی که درگیر این جریان هستید شما در مدار تسلط قرار دارید حتی اگر به نتیجه نرسیده باشید.
۲) ای می گذرد، حاکی از انعطاف و کنار آمدن با شرایط نیز نیست. در حالت ای می گذرد، فردی که از فعالیت به انفعال رسیده است، ظاهراً از در نرمش با روزگار درآمده است ولی بدون احساس رضایت به سر می برد. ملاک سنجش میزان توازن روانی هرکس، کیفیت رضایت او از جریان امور است.
۳) ای می گذرد، جسارت را به کار نمی گیرد، بلکه آن را غیرعملی و بی فایده می نماید، احساس ملالت، از همین وضعیت ریشه می گیرد و رشد می کند، احساس ملالت حتی می تواند به منطق افراد نفوذ کند و انتشار یابد.
۴) «ای می گذرد» یک درک اکتسابی از جریان امور است نه یک درک شخصی، زنده و منحصر به موقعیت.
۵) تحمل در «ای می گذرد» از نوع صبر خلاق نیست، بلکه از نوع بار سنگین را برگرده ضعیف کشیدن است، آن هم نه به سوی مقصد خود، بلکه فقط به هر جا که میسر باشد.
وقتی که فقط ای می گذرد، بار را فرو بگذارید، وقفه ایجاد کنید تا به گونه ای دیگر بگذرد. وقفه چیست و چگونه است؟ ایجاد وقفه رها کردن و معوق گذاردن امور روزمره نیست که از آن وحشت کنید یا آن را غیرممکن بدانید. وقفه های آگاهانه و ارادی درون، مانع امور پیروزی نیستند. وقفه یعنی دقیق نگاه کردن به خود، وقفه یعنی جریان عادی و عکس العملی احساسات را متوقف کردن، به وسیله نگاه کردن به آنها، آنها را تجزیه و کند کردن، بی تأثیر کردن حرکات ناشی از احساسات منفعل و مضطرب. بسیار آسان است، فقط به خود نگاه کنید، توقف را درک خواهید کرد!
هنگامی که توقف را درک کردید، می توان گفت خود را از موقعیت بیرون کشیده اید و از بیرون به جریان امور خود نگاه می کنید، در این حالت کلید خلاقیت زده می شود. نگذارید که بگذرد، بلکه بگذرانید. شاید این توصیه را فقط یک شعار تلقی کنید پس به استدلال زیر دقت فرمایید: اغلب ما بسیاری از توصیه های مثبت روان شناسانه را شعار و ایده آلی غیرممکن و بدون کاربرد تلقی می کنیم. این یک جریان ذهنی است که به وسیله آن بسیاری از مفاهیم به سرعت تحویل پیش داوری ما می گردد. پیش داوری عقیم کننده است. چرا پذیرفته ایم که شعارها را به کار نبریم؟ اگر شعاری را عمل کردید و به نتیجه نرسیدید، آنگاه می توانید آن را از جریان آگاهی خود حذف کنید. ما تقریباً تمام شعارها را عمل نمی کنیم و تهی بودن زندگی خود را از اعمال مفید و تمرینهای سازنده را به حساب تهی بودن شعارها می گذاریم. «نگذارید بگذرد، بلکه بگذرانید» تمام افراد موفق چنین کرده اند و تمام افراد ناموفق آن را شعار پنداشته اند.
۶ ) در وضعیت «ای می گذرد» تعادل و توازن میان درون و برون شخص برقرار نیست. در جریان زندگی، بین شرایط بیرونی و فردی که در ارتباط با آن شرایط قرار دارد تعادل بسیار ظریفی برقرار است. علم سایبرنتیک روابط آن را توضیح می دهد: بین شرایط بیرونی و انرژی روانی فرد فعال، بطور دایم، داد و ستد برقرار است. هر دو بر همدیگر تأثیر می گذارند.
درست مثل تأثیری که یک مدیر بر مجموعه تحت کنترل خود می گذارد و همچنین تأثیری که مجموعه بر رفتار، تصمیمات و اقدامات مدیر می گذارند که همه این فعل و انفعالها بر مبنای هدف مدیریت جریان می یابد و کنترل و طراحی می شود. گویی، هدف همواره کوک امور را براساس خود تغییر می دهد، اگر هدفی در میان نباشد، تاثیر و تأثرها هر کدام به سمت نیروی خود می روند. مثال: آیا رانندگی کرده اید؟ اگر مقصد مشخص و مسیر معین در پیش نباشد و اگر راننده ای فرمان را در اختیار نداشته باشد، حتی کوچکترین دست انداز، حرکت اتومبیل را منحرف می کند، این شما هستید که ثبات حرکت را حفظ می کنید نه سطح آسفالت.
● به دنبال ثبات شرایط بیرونی نگردید:
ما شیء نیستیم که فقط اثر بپذیریم، ما گیاه نیستیم که به دنبال ثبات محیط بیرونی بگردیم، مثل گلدانهای خانه که به محض آنکه جایشان را تغییر می دهیم برگهایشان زرد می شود، ما همچنین حیوان نیز نیستیم که فقط با چهار غریزه اولیه خود زندگی کنیم، ما انسانیم، می توانیم غرایز را ترکیب کنیم یا تشویق و تنبیه کنیم، ما به هر شکل می توانیم موقعیتهای تازه را برتابیم، ما هم اثر می گذاریم و هم اثر می پذیریم، ما براساس قانون سایبرنتیک روابط فقط در وضعیت زیگ _ زاگ، به سر نمی بریم، یعنی فقط در زوایای بالا یا پایین هفت و هشت یا در میان اضلاع هفت و هشت گیر نمی افتیم، بلکه در حالت نرمتر، در مارپیچ امور قرار می گیریم، در حرکتی یکدست تر، خود را کوک کنید.


How do you get rid of Achilles tendonitis?
دوشنبه 27 شهریور 1396 12:07 ق.ظ
It is perfect time to make some plans for the future and it's time to be happy.
I've read this post and if I could I wish to suggest you some interesting things or advice.
Maybe you could write next articles referring to this article.
I desire to read even more things about it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر